+45 2284 4937 info@foodcombi.dk

Hvad bruger du din søndag på? Om søndagen gør jeg mig klar til en ny uge og det indebærer, at jeg food prepper. Food prepping står for forberedelse til ugens måltider og gør det nemt at gøre det godt. Her har jeg samlet mine gode råd og tips til, hvordan du griber din foodprepping an 🥦🌶.

💡💡💡 Når du food prepper, er det vigtigt, at du gør brug af god emballage:

✔️ For at sikre sig mod at overføre skadelige stoffer til maden, er det en god idé at bruge beholdere af glas, rustfrit stål, porcelæn eller bestemte plasttyper.

✔️ Hvis du vælger plast, skal du gå efter polyethylen (PE), polypropyen (PP), crystalline polyethylene terephthalate (CPET).

✔️ Undgå plast, der indeholder Bisphenol A (BPA), phthalater, parabener og PVC plast og bly. Dele af dem kan være hormonforstyrrende. Fryseposer er oftest fremstillet af PE, men sørg for, at maden er afkølet inden brug.

✔️ Undgå også sølvpapir og foliebakker.

💡💡💡 Brug nogle gode preppingteknikker.

✔️ Jeg prepper til mine daglige smoothies og til saftpresser / slowjuicer og putter det i fryseren.

✔️ Jeg køber stort ind af frugt og grønt, skærer dem i passende stykker og fordeler dem i poser. Så er det nemt hver morgen at putte en posefuld i blenderen eller i juiceren.

✔️ Prep de salattyper, du holder mest af fx spidskål, spinatblade, forskellige salattyper. Det skal skylles godt og skæres i passende stykker eller strimles og så kan det opbevares i køleskabet. Det gør det hurtigt at lave en salat og tilsætte krydderurter, frø, kerner eller andet.

✔️ De samme principper kan anvendes omkring frokost og aftensmad og bagværk. Lav store portioner og frys ned.

✔️ Du kan både preppe til fryseren og til ugen igennem.

Husk god hygiejne i dit køkken. Brug rene redskaber, ren karklud, rent spækbræt og rene hænder. Sørg for at beholderne er helt rene, så du undgår vækst af bakterier.

SÅDAN GRIBER DU FOODPREPPING AN

🍅 Planlæg dine indkøb med fokus på de råvarer, du skal bruge. Det sparer dig for både tid og penge.

🥕 Køb ind én gang om ugen.

🍋 Gå altid efter frugt og grønt i sæson. Det sikrer variation i din kost, mere velsmag, er mere klimavenligt og giver flere vitaminer, mineraler og antioxidanter i din kost.

🥑 Hold øje med de gode tilbud og frys ned. Så bevarer du de gode vitaminer.

Foodprepping gør det nemmere for dig, der:

🥬 har brug for et vægttab. Hvis du prepper til både morgen, middag, aften og snacks, er der større sandsynlighed for, at du ikke bliver fristet af andet mad, når det gode ligger klar i køleskab og fryser til dig.

🌶 der skal holde dit blodsukker stabilt. Prep dine mellemmåltider, så du altid har dem med dig. Det kan være nødder, kerner, tørret frugt, myslibar, grøntsager og frugt.

🥒 bare elsker gode hyggestunder. Prep i små poser, skåle eller andet med fx nødder, kerner, tørret frugt og gojibær. Skær forskellige grøntsager i stave og frugt i mundrette stykker.

🍆 der gerne vil leve vegetarisk. Du kan preppe dine grøntsager og variere efter årstidens udbud og planlægge vegetariske retter til flere dage ad gangen.

Tag din ven, veninde, børn eller partner med i køkkenet og sæt noget god musik på. Så er bliver det både nemt og sjovt at gøre godt. God fornøjelse!

Hvad er dit formål med foodprepping? 👩‍🍳

Vil du have et bedre overblik og samtidig spare tid i hverdagen? Vil du spare penge ved at købe stort ind? Vil du tabe dig? Vil du gerne have mere grønt og frugt ind i din kost? Uanset formålet gør prepping det nemt at gøre godt.

🥦🍈🍑 Prep i små portioner:

💡frugt og grønt skæres i passende stykker og fryses ned i små poser.

💡Grøntsager vaskes, renses, snittes og gemmes i køleskabet. Så har du både til snacks og madlavning.

💡Kød kan købes ind i store portioner, tilberedes og fryses ned i små portioner.

🍅🍋🍆 Husk variationer:

💡Brug krydderier.

💡Anvend forskelligt tilbehør.

💡Tag forskellige tilbredningsformer i brug: stege, koge, grille, dampe eller ovnbage.